Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Spelen met Lee filter


Het Markermeer, dat stond al een tijdje op ons lijstje om daar de ondergaande zon 
te pakken, en dat in combinatie met de Lee filters, dan moet lukken. Maar eerst 
een plekje zoeken waar we een goede positie hadden om dit in de avond te doen. 
Nadat we verschillende plekjes hadden bekeken en er een gevonden rijden we door
 naar de steiger die je wel vaker voorbij ziet komen bij mensen die even 
in de Oostvaardersplassen zijn geweest.  Maar de eerste foto gaat bij mij al gelijk mis. 
Of mag ik het nu een High Key foto noemen. Geen prullenbak werk en een beetje
 zwart wit er over heen, is dan toch nog iets geworden..?? denk dat de meningen
 heel verschillend zijn.







Deze gaat al beter. Wat is het moeilijk kijken nu dat de filter 
ND 0.9 Soft Grand   er voor zit. Je ziet iets vertekening in het water, 
maar hier is toch echt de Big Stopper nodig, maar helaas die zit 
nog niet in de tas







En dan vergeet ik de instellingen even terug te draaien. Nu komt het lichtvlekje 
in de wolk mooi uit. Zal de zon al heel langzaam
 gaan zakken....?







Wat is het lastig om de goede instellingen te vinden. Maar na een middagje 
spelen met de Lee filter gaat het steeds makkelijker.







En dan komt het waarvoor Loes en ik naar het Markermeer zijn gereden, 
de ondergaande zon met paaltjes in het water. Het is woest weer, krijg met de 
Lee filter het niet voor elkaar om een fluweel achtige uiterlijk te krijgen. Het 
is laat in de avond en we gaan iets te vroeg weg.






Maar wat is het genieten om op het late uurtje nog buiten te zijn. 


Datum: 15-07-2012

26 opmerkingen:

  1. Goedemorgen lieve Yvon

    Foto 1 vind ik zeer goed door zijn eenvoud....en foto 4 en 5 zeer goed door de mooie composities en kleuren....wat mij betreft een prima serie.

    Lieve groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie Von, waarvan ik de laatste 3 het mooiste vind. Wat een prachtige kleuren. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de foto's ook prachtig. Ik ben benieuwd hoe het werken met die filters je vergaat. Ik denk er zelf ook over om met grijsfilter(s) te gaan werken. Ik ga de kunst voorlopig eerst nog even van jou afkijken ;-)

    Groeten uit Sneek,
    DzjieDzjee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gert Jan,
      Het is allemaal nog niet zo makkelijk. Maar blijven doen en de foutjes goed onthouden. Veel lezen en aan de gang gaan. Het geeft wel mooie resultaten.

      Groetjes Von

      Verwijderen
  4. Je hebt lekker gespeeld, Yvon en dat levert dan weer mooie plaatje op!
    Fijn composities en kleuren...
    Lieve groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie experimenten met het filter.
    Foto 3 geeft het idee van een naderende donderbui met dat licht in de wolk.
    foto 4 is ook heel sterk, mede door de diagonale vliegtuigstreep.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Von
    Het geeft inderdaad mooie resultaten (bij jou ;) ). Ik probeer het ook wel eens, maar ben dat gehannes meestal snel zat. Vooral je laatste foto met die lage horizon en de wolkenflarden ademt echt sfeer. Heel mooi!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Yvonne, toch interessante foto's. Ik ga eens wat info opzoeken over die filters!
    De ondergaande zon geeft inderdaad altijd wel een bijzondere sfeer.
    Bedankt voor het delen, leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt mij inderdaad een hele klus om erachter te komen hoe je met het filter moet omgaan. De eerste foto vind ik toch wel geslaagd, er straalt een rust uit het panorama.
    De foto 3, 5 en 6 vind ik het mooist. Nr 3 heeft iets dreigends en dat vind ik mooi. Van de zonsondergangen vind ik de laatste het mooist, wat meer lucht dan water.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Von,
    Deze serie was ik alweer vergeten... had er zelf ook maar heel weinig van bewaard.
    Was weer een leuk avondje buiten spelen met de filters en lekker alles uitproberen.
    Nr 1 vind ik heel mooi zo in het Z/w, en nr 4 is ook een mooie strakke plaat.
    Nr 3 vind ik toch wat te donker. De kleuren van de laatste zijn beeldschoon, maar de compo vind ik eerlijk gezegd toch niet zo sprekend. Het valt ook allemaal niet mee ;-)
    Gelukkig hebben we een plekje dicht bij huis gevonden! en ik denk dat je gisteren met je Lee wel een paar hele fraaie platen gemaakt hebt!
    En we oefenen verder natuurlijk!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor zo'n dagje spelen met filters, de laatste twee vind ik het mooist.
    Zonsondergangen zijn natuurlijk altijd erg mooi om te zien, en voegen de paaltjes in het water net wat toe aan het geheel.
    groetjesGhita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Yvonne, Dat valt idd niet mee. Zodra er nog teveel licht is heb je echt de stopper nodig. Ik gebruik ze soms zelf over elkaar heen. Maar dan de stopper niet helemaal dicht. Toch vind ik de laatste foto's al heel dicht in de buurt komen met de zachtheid van het water en de kleuren. Maar idd een iets andere compositie had een sterkere foto kunnen geven. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen erg leuk. Wat bij mij het beste werkt maar dat zal je zelf ook wel doen is stand M gebruiken een kleine diagfragma nemen F11 of F16 en dan de sluitertijd steeds meer naar beneden gooien zo krijg je het snelst in de gaten wat het beste werkt. gr Andrea Succes en ik kijk al weer uit naar de volgende serie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gorgeous colours in those amazing sunsets and also in the the sky and water, stunning images dear Von.
    Warm greetings
    xoxoxo ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Von, 4 en 5 zijn wel helemaal top vind ik. Maar het zijn allemaal pareltjes.
    Wat ben je hier goed in en wat heb je een goede camera. Maar ook waar je het best uit kunt halen!!
    mooie blog. En de laatste foto is ook heerlijk om bij weg te dromen. Ik kon me helemaal voorstellen hoe het daar was. Zo sprookjesachtig met die mooie lucht en dat water, schitterend.
    groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Yvon,

    Er zit een mooie opbouw in je serie, elke volgende foto wordt telkens iets beter waarbij de laatste dan ook de mooiste is, althans dat vind ik. Ik zou wel de horizon wat hoger gelegd hebben, zodat de paaltjes in de compositie wat meer meedoen en verder lijkt de horizon wat tonvormig. Heb vandaag het boek over landschapsfotografie van Nederpix aangeschaft en zag dat er ook een artikel over filtergebruik in stond. Ik ga dat eens goed bestuderen om op termijn ook wat meer landschappen te gaan doen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Yvonne,

    ik heb werkelijk geen kaas gegeten van grijs filters maar misschien komt dat ooit nog eens.
    Ik vind de kleuren in je foto's heel mooi en ondanks dat foto 3 ietwat donker oogt vind ik die voor mij toch de mooiste :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Moi Yvonne...

    Mooi setje die Lee filters...
    geven tot net dat beetje extra's aan de foto...
    erg mooi opnames, alleen het water wilde niet mee werken
    door de wind begrijp ik...ooooooo dat komt wel eens een andere keer..
    heb je ook weer een reden nog eens te gaan...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Yvon, ik heb geen kaas gegeten van filters maar het lijkt mij geweldig om te doen.
    Het levert toch bijzondere foto`s op.
    De eerste hoef ik niet aan de muur maar toch heeft het wel wat zo in zwart/wit.
    Jullie hebben weer lekker gespeeld zo te zien,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. He dat was een hele wandeling,
    bij foto 4 je trekt je me echt mee de steiger op wow wat gaaf vindt ik die!
    Ja en spelen met je filters is toch ook een leuke bezigheid.
    Fraaie serie laat je weer zien.

    Liefs van Bufff

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie foto serie. Ik vind foto 1 wel wat hebben, mooie compositie en er gaat
    een bepaalde rust uit! Jammer alleen dat er niet een klein beetje informatie in
    het water en de lucht zit. Foto 2 vind ik ook erg mooi, maar foto 3 is toch wel mijn
    favoriet! Alleen had ik persoonlijk de horizon iets hoger neer gezet en zou ik
    proberen de horizon nog wat recht te trekken.

    Maar zoals gewoonlijk vind ik je foto's echt weer prachtig, je hebt altijd prachtige kleuren en
    leuke ideeën!

    Groetjes kimberley.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hai Von,

    Haha, je mag alleen een techniek benoemen, als je hem daadwerkelijk expres gebruikt ;-)
    Beetje smokkelen mag best hoor....

    Maar wat een hele mooie landschapsfoto's zet je hier even neer. Vooral de kleuren kunnen mij zeer bekoren.
    Dat fluwelen water vind ik persoonlijk iets minder, maar smaken verschillen.
    Prachtige serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Great pictures with good lighting and good colors.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Von,

    Jullie hebben je vorig jaar weer goed vermaakt met de filters zie ik!

    De eerste paar vind ik wel erg licht of juist donker. Maar de laatste twee zijn erg fraai geworden.
    Voor de laatste vind ik prachtig, wat een kleuren en ook een sterke compositie. Het lijkt zo net een aquarel.
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldig mooie foto's op deze site. Veel succes met deze mooie liefhebberij.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Yvonne,

    Het is even oefenen, maar als je het straks in de vingers hebt, nou dan maak je toch platen ;)
    Het ziet er voor het begin goed uit hoor! Bekende plek. De 1e is echt niet slecht, slimme omzetting naar zwart wit. De laatste paar worden mooi warm van kleur.

    Op naar de volgende oefening,
    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!