Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Pas de Calais - Deel 1

Eind april gaan Loes, Gonnie en ik een klein weekje naar de Noord-Franse kuststreek tussen Calais en Boulogne-sur-mer. Deze Pas de Calais staat bekend om de indrukwekkende kalk kliffen, de Cap Blanc-Nez en de Cap Gris-Nez, prachtige stranden met zand en gekleurde keien en leuke vissersdorpjes. Landinwaarts komen we prachtige heuvels met koolzaad tegen.

We mogen op tijd ons huisje in, wat een leuk en stil plaatsje is Audinghen, we moeten nog wel even snel eten halen, dat doen we bij Cocci Markt in Marquise, het is een klein supermarkt en de prijs is erg hoog. Of er is een fout in geslopen bij het aantikken van de artikelen. We kunnen lekker eten maken en daar hebben we best zin in. In de avond gaan we er nog even op uit en maken kennis met het mooie uitzicht op de Cap Gris-Nez. We volgen de looproute die naar beneden loopt en komen uit bij restaurant La Sirène aan de Rue de la Plage, van hier uit hebben we een prachtig uitzicht en hier kunnen we naar beneden lopen, wanneer het nodig zou zijn. Met spierpijn in de kuitjes lopen we weer naar boven waar de auto staat. Langs deze kust strook gaan wij ons wel vermaken deze dagen.

Dag 1: 
Ambleteuse - Fort Vauban 
Escalles - Le Cap Blanc -Nez
Tardinghen - informatie bord
Audresselles - zonsondergang




Na even een kleine wandeling over de markt in Audresselles op zoek naar een brood, 
wat we gevonden hebben bij Salon de Thé, rijden we door naar Ambleteuse. 
We weten een klein beetje waar we moeten zijn en rijden er 
eigenlijk zo naar toe. 






Ik maak eerst even een paar "gewone vakantie" kiekjes en dan pak ik de Lee big stopper 
om met het water te spelen. Lange sluitertijden en landschapsfotografie is 
een klein beetje de opdracht deze dagen.






Bij Fort Vauban staan ook palen in het water,  om daar te komen moeten we
 het kleine watertje de "La Slack" door lopen. Er staat best wel een stroming en
 door dat het water heel helder is zie je niet hoe diep het echt is. Gonnie zie ik
 plotseling de oversteek maken, ze komt met natte sokken over. Loes en ik zoeken
 een ander plekje om over te steken en als twee oude wijfjes hand in hand 
steken we over. Wat zijn we dom, de waadpakken die we voor de heikikkers hebben
 gekocht hebben we mee genomen. De palen in het water zijn al te ver zichtbaar, 
wat gaat het zakken van het water snel. 

Ik kan het niet laten om met 24-120 lens een beetje macroachtige foto's
 te maken.  Misschien hebben we nog tijd om hier een keer
 terug te komen.

Rond etenstijd gaan we even terug naar ons huisje en maken daarna
 een verkennings rondje. De D940, waar ons huisje ook aan ligt, is een lange
 kustweg en wij hebben het huisje in het midden staan. 




Onderweg naar Escalles om te kijken hoe we het beste bij de Le Cap Blanc-Nez
kunnen komen stappen we toch even uit om van deze prachtige koolzaad 
velden te genieten. 

Plaats alle twee de foto's, de een zal met het weggetjes aan de linkerkant mooi 
vinden omdat er dan een lijn in de foto zit, ik ga zelf voor de andere, de twee 
glooiende lijnen van de heuvels spreek mij meer aan. 






We rijden even iets te ver om het straatje naar de kust te nemen. Omdat we van 
de andere kant komen mogen we de Rue de la Mer niet in rijden. In dit geval geeft
 het niet, we rijden nu op de Sentier du Blanc Nez en komen bij de Gedenknaald 
Dover Patrol uit.  En gaan net als alle andere mensen foto's maken als een
 toerist. Vanaf deze plek hebben we  indrukwekkende vergezichten, de lager 
gelegen valleien en aan de overkant is Dover te zien.






De gedenknaald uit 1922 , ter ere van de uitzonderlijke samenwerking en de
 oprechte kameraadschap tussen de Franse en Britse Marine tijdens de Eerste
 Wereldoorlog staat boven op de witte krijtrotsen van de 
kaap Blanc-Nez.

Aan de overkant van het Kanaal, in Saint Margaret at Cliff bij Dover, 
staat dezelfde gedenknaald.






Plots komen we deze tapuit tegen, tegen beter weten in maak ik een paar foto's. 
Het is een flinke crop, maar zo'n leuke herinnering






We rijden naar beneden terug om daar het kleine smalle straatje in te rijden naar 
de parkeer plek,  om verder naar beneden te lopen naar het 
strand van Escalles. 

Wat was dit een droom om deze prachtige witte krijtrotsen te zien. We lopen er
 langs heen met de camera in onze handen, de Lee polarisatiefilter er op 
geschroefd,  dat is in sommige gevallen echt nodig om
 deze te gebruiken. 






We krijgen niet de tijd om helemaal tot het einde te lopen. Al lopend hebben we
 het er over wat het mooi zal zijn om deze kliff met zonsondergang te 
kunnen nemen. 






Alleen er is voor de hele week slecht weer voorspeld, we kunnen veel regen
 verwachten,  de eerste dag hebben we geluk, het is prachtig weer. Het windje 
is zo nu een dan fris, daar kunnen we ons
 op kleden. 






De andere kant op is net zo mooi om foto's van te maken,  Kijken naar lijnen, 
iets in de voorgrond, we lopen wat heen en weer op het strand. 






Met de polarisatiefilter kon ik alle schitteringen weg draaien maar iets
 schittering is mijn voorkeur. 






Het is bijna etenstijd en rijden op de terug weg even bij Tardingen een klein straatje 
in. En komen uit bij Route du Châtelet, met een klein parkeerplaatsje en lopen van
 hieruit zo het strand op. Het is maar een klein stukje maar hier is nu niets te
 zien. We komen op de terug weg een informatie bord tegen en zien toch dat 
hier de mosselbanken niet ver vandaan zijn.  Er komt een vriendelijke meneer
 met strandspeeltjes aanlopen en Loes vraagt in  het Frans waar we de
 "Bouchots" dan kunnen zien. We staan op de goede plek alleen ze staan nu 
onder water.  Dat weten we dan ook weer dat we voor de mosselbanken
 hier moeten zijn.






Na het avondeten in Audresselles lopen we via  Rue de la Mer naar het strand en 
maken deze prachtige zonsondergang mee. 

Moe maar voldaan sluiten we de eerste dag af. 
Wat is het prachtig langs de Opaalkust. 

Datum: 27-04-2015

15 opmerkingen:

  1. gelukkig kunnen jullie de kunst van het genieten en daar profiteren wij mooi van mee, het ziet er ademloos mooi uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie Yvonne, vast een gezellig weekje
    met jullie 3tjes..
    ik vind de foto's erg mooi, vooral ook de foto's van de koolzaad
    velden en de laatste is echt mijn favoriet!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Yvonne,
    Wat een prachtig gebied zijn jullie naar toe geweest. Want wat een schitterende beelden laat je zien.
    Je opnames van het strand vind ik echt super, zoals bv foto 10 t/m 14. Ook je laatste foto is echt te gek. Geen verkeerd plekkie om naar toe te gaan.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, jij hebt er echt een uitgebreid beeldverhaal van gemaakt, wat heerlijk om deze dag op deze manier weer te beleven!
    Ik hoef niet te vragen wat jouw favoriete locatie was.... De Cap-Blanc-Nez! Prachtige platen met mooie composities en standpunten, en die mooie glinsteringen in het water moet je zeker niet wegdraaien met de pola.
    Je fruits-de-mer is ook zonder macrolens goed geslaagd!
    De lijn van het weggetje bij de koolzaadvelden is zo klein en zo ver weg, dat die voor mij niet meespeelt als lijn in de compositie, beide foto's vind ik qua compo prima kijken. Er is alleen zo'n groot kleurverschil, de foto met het weggetje heeft nogal een geel/groene zweem, zelfs de wolken zijn zijn niet meer wit, daar moet je even naar kijken, want volgens mij is daar iets mis gegaan.
    De zonsondergang was een heerlijke afsluiting van onze eerste dag.
    Op naar dag twee!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk verslag Von, ik kan op deze manier de hele dag weer terughalen. Tenminste het deel waar ik bij was ;-)
    Daar hebben we dan toch nog het fort, tenminste iemand die het op de foto heeft gezet. Ik vind je 3e foto wel erg blauw, door de bigstopper? Foto 5 wint het bij mij van foto 6. Ik wist al dat je zo weg was van de Cap Blanc Nez en ik zie nu ook waarom. Mooie beelden. Ga je van elke dag een bericht schrijven?
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Von, IK had bij Loes en Gonnie al gezien dat het een prachtig gebied is. Jij geeft hier je eigen impressie met een aantal fraaie beelden van de kust. Het weggetje bij de koolzaadvelden heeft voor mij geen meerwaarde. Foto 3 is dan wel erg blauw, maar alleen jullie kunnen beoordelen of dat in werkelijkheid ook zo was. Het is in ieder geval een mooie plaat.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een prachtige omgeving, Yvonne. Ik had al begrepen dat jullie je daar prima hebben vermaakt.
    Ik vind vooral je strandfoto's erg mooi. En je schelpen (4) vind ik prachtig.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Von,

    Ook zo'n mooie serie foto's. Prachtig stilleven van de mosseltjes. Knap dat jullie toch dat soort dingen zien. Ik loop er altijd straal aan voorbij. De eerste foto van de koolzaden kijkt lekkerder dan de tweede vind ik. Niet zo zeer door de glooiingen, die zijn in allebei mooi, maar meer door de prachtige wolkenlucht in foto 1. Knappe landschapsplaten ook weer. De laatste foto is erg fraai. Jammer dat je niet het zonnetje erop hebt, dat Loes wel net te pakken had.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een fraaie serie van dag 1. Het lijkt me een prachtige streek en je hebt dat weten te vangen in je foto's. Je afsluiter vind ik de mooiste van de serie, omdat die het meeste sfeer heeft.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Von,
    Logisch dat je die prachtige foto 1 ook als header hebt geplaatst, wat een beauty!
    Maar foto 5 en 6 met dat geel vind ik ook heel mooi. Mooi licht en mooi qua vlakverdeling. Een lust voor het oog.
    Natuurlijk val ik ook voor je Tapuitje ;-)
    en de uitsmijter is betoverend. Wat een blauwe kleur. Een prachtig fotoverslag!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fraaie landschapsfoto's, vooral 11, 13 en uiteraard 16. De gedenknaald vind ik een vreemde foto:loopt die krom of staat-ie scheef of is het gewoon gezichtsbedrog? De tapuit is natuurlijk mooi meegenomen!
    Groet,Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige serie Yvonne.
    Mooi landschap heb je daar, de kustlijn vind ik prachtig, wat een hoogte nog.
    De kleuren op foto 3 vind ik geweldig.
    Het koolzaad is ook geweldig om te zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om nu ook jouw selectie te zien, een aantal beelden herken ik van de blogs van Loes en Gonnie, maar ik zie toch een paar andere foto's. Mooie landschappen met dat koolzaad, maar ook de kusten zijn zeer fotogeniek, mooie foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!